Cine se implică mai mult în proiectele de antreprenoriat?

Centrul pentru Antreprenoriat & Business Research (CEBR) a realizat un studiu în urma căruia și-a propus să prezinte şi să identifice factorii demografici și socio-culturali, precum şi motivaţiile persoanelor implicate în activităţi antreprenoriale. Studiul a fost realizat pe un eşantion colectat de către Centrul pentru Antreprenoriat & Business Research (CEBR), care a inclus 1449 persoane fizice de naționalitate română.

Rezulatele prezentate în raportul de cercetare indică faptul că femeile sunt mai implicate în activităţi antreprenoriale pre start-up (9,58%), în timp ce bărbaţii prezintă o rată uşor mai mare de începere a afacerilor noi (16.75%). De asemenea, se observă că vârsta medie a persoanelor implicate în activități antreprenoriale este între 33 şi 35 de ani. Cu toate acestea,  persoanele cu vârsta cuprinsă între 36 şi 50 de ani sunt mult mai activ implicate în activităţi antreprenoriale de pre start-up (9,40%). În cazul noilor antreprenori, cea mai mare rata de înființare de companii noi pentru persoane fizice, se găseşte între 26 şi 40 de ani (18.14%).

În plus, rezultatele obținute subliniază importanţa prezenței antreprenorilor în cercul familiei individului, în vederea consolidării activităţilor antreprenoriale. 38.60% dintre persoanele implicate în activităţi antreprenoriale de pre start-up semnalează prezenţa unui antreprenor în familia lor, tatăl fiind referentul antreprenorial principal pentru aceste persoane (22.81%). Pentru noii antreprenori, 20,69% dintre respondenţi aveau un antreprenor în familia lor şi, ca şi în cazul persoanelor implicate în activităţi antreprenoriale de pre start-up, exemplul antreprenorial cel mai menţionat în cadrul familiei era tatăl (15.09%).

În ceea ce priveşte motivaţiile pentru implicarea în activităţi antreprenoriale, rezultatele indică faptul că persoanele din eșantionul studiului au avut stimulente foarte diverse pentru a deveni antreprenori. În principal, indivizii percep antreprenoriatul ca o opţiune pentru a profita de oportunitățile de afaceri, pentru a-și îmbunătăţi calitatea vieţii. În mod interesant, rezultatele indică faptul că indivizii consideră aspectele sociale, de asemenea, ca fiind factori importanți care motivează decizia de a se implica în activităţi antreprenoriale.

Concluziile acestui studiu relevă importanţa identificării inițiale a acestor elemente (fie economice sau socio-culturale) care stimulează antreprenoriatul înainte de a încerca să aplice măsuri formale de promovare a activităţii de întreprinzător.

Sursa: Lafuente, E., Driga, O. (2007). 1st Report on Entrepreneurial Activities in Romania. Centre for Entrepreneurship & Business Research. CEBR working paper series WP 01/2007.

Pentru a citi întreg studiul vă rugăm să accesați acest link.